hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| خیز زرند برای تصاحب پایتختی زعفران

کرمان| خیز زرند برای تصاحب پایتختی زعفران

کمتر کسی است که نداند استان کرمان با بحران کم‌آبی و خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و بارندگی‌ها در سال‌های اخیر کاهش‌یافته و بخش‌های مختلف استان به‌خصوص کشاورزی با چالش جدی تأمین آب مواجه شده است. 

به گزارش مهر، اما همین بخش کشاورزی یکی از عامل‌های اصلی هدر رفت منابع آبی استان کرمان طی چهار دهه اخیر بوده است، ۹۵ درصد آب‌های موجود در استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که عمدتا به دلیل آبیاری سنتی و یا کشت محصولاتی که آب بر هستند اما بهره اقتصادی ندارند هدررفته است.

تخمین زده می‌شود حداقل ۷۰ درصد آب‌های بخش کشاورزی، تبخیر و یا بی‌نتیجه جذب زمین می‌شوند. حالا پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دیگر آبی برای توسعه اقتصاد استان کرمان باقی نمانده و حتی تأمین آب شرب هم با مشکل مواجه شده است. مهم‌ترین محصول کشاورزی استان کرمان پسته، خرما و گردو است که بخش عمده این محصولات صادر می‌شود اما در سال‌های اخیر شاهد خشک شدن و یا خسارت جدی به این محصولات به دلیل کمبود آب و تغییرات اقلیمی هستیم. این در حالی است که سال‌ها منابع آبی موجود در استان صرف تولید محصولات بی‌ارزشی شده که هیچ تأثیری در تولید ثروت یا افزایش صادرات نداشته است. در حال حاضر تولیدکنندگان پسته نسبت به آینده کشت این محصول در استان کرمان هشدار داده‌اند و پیش‌بینی‌ها از کوچ کشاورزان از استان کرمان به استان‌های پر آب خبر می‌دهد. درصورتی‌که این پیش‌بینی‌ها در دنیای واقعی رنگ حقیقت بگیرد، استان کرمان در بخش اقتصاد با مشکل جدی مواجه می‌شود، پسته هم‌اکنون مهم‌ترین محصول غیرنفتی ارزآور استان کرمان محسوب می‌شود که سالانه 7/1 میلیارد دلار عاید کشور می‌کند؛ اما باغ‌های پسته هرسال در حال کوچک‌تر شدن است و کشت پسته برای جبران کاهش سطح زیر کشت در استان کرمان هم‌اکنون در استان‌های غربی درحال‌توسعه است و به‌وضوح می‌توان کشت این محصول در آذربایجان غربی، مرکزی، آذربایجان شرقی، کردستان را مشاهده کرد استان‌های فارس، تهران، خراسان رضوی و جنوبی هم از سال‌ها قبل در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حالا مسئولان استان کرمان در حال جستجو برای جایگزین مناسبی برای سال‌های آینده کشاورزی استان کرمان هستند، یکی از این محصولات زعفران است. در اکثر مغازه‌های استان کرمان می‌تواند برندهای زعفران کرمانی را مشاهده کرد و حالا طلای سرخ در حال جا باز کردن در سبد سوغات استان کرمان است. این روزها فصل برداشت زعفران در استان کرمان آغازشده است و بدون شک می‌توان پایتخت زعفران استان را شهرستان زرند و به‌ویژه روستای دشت خاک دانست.

زرند پایتخت زعفران کرمان می‌شود

روستای دشت خاک ۱۸۰ کیلومترمربع وسعت دارد و جمعیتی حدود ۵ هزار نفر را در خود جای‌داده، دشت خاک در حالی هفته گذشته میزان جشنواره زعفران بود که هرروز توجه به تولید این محصول در استان کرمان بیشتر و رقبا نیز توانمندتر می‌شوند. تولید زعفران گلخانه‌ای نیز این روزها در حال رونق گرفتن است اما بنا به گفته کارشناسان گیاه‌شناسی اقلیم شهرستان زرند و روستای دشت خاک موجب شده یکی از مرغوب‌ترین زعفران‌های کشور در این منطقه تولید شود. محمد محسنی یکی از کشاورزان دشت خاکی است گفت: این روزها همه در روستا زعفران کارشده‌اند و اگر زمین خوبی در اختیار داشته باشیم بازدهی و تولید محصول بسیار مطلوب خواهد بود. این کشاورز افزود: قبل از کشت زعفران کشاورزان گندم و یا سیب‌زمینی می‌کاشتند که به آب زیادی نیاز داشت اما به دلیل خشکسالی دیگر آبی در قنات‌های منطقه باقی نمانده است و امکان کشت‌های این‌چنینی در دشت خاک نیست. محسنی افزود: بسیاری از مردم مهاجرت کردند و روستا از جمعیت خالی‌شده بود اما طی دهه گذشته جهاد کشاورزی و برخی مردم به سمت کشت زعفران سوق پیدا کردند. او افزود: این محصول نیاز به آب دیمی دارد و به‌راحتی می‌توان محصول با سود بالا را در دشت خاک‌کشت و روانه بازار کرد. این کشاورز گفت: همین مسئله باعث شده بسیاری از افرادی که مهاجرت کرده بودند دوباره به روستا برگردند و سرمایه‌گذاری کنند. محمد عزیزی یکی دیگر از تولیدکنندگان زعفران گفت: هرسال چند بار به تربیت حیدریه و تربیت جام و قائنات سفر می‌کنم و از تجربیات کشاورزان مجرب استفاده می‌کنم. او گفت: کشت زعفران یکی از گزینه‌های مطلوب برای کشاورزان برای جایگزینی با محصولاتی است که به آب زیادی برای تولید نیاز دارند. این کشاورز افزود: مسئولان باید از کشاورزان حمایت کنند تا بتوانیم جای خود را در بازار زعفران کشور بازکنیم اما متأسفانه بسیاری از محصول به‌صورت عمده به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی صادر و در آنجا فروخته می‌شود. او گفت: ما در ابتدای راه هستیم و کشاورزان این دو استان سال‌ها برای برند سازی، کشت مطلوب و صادرات تلاش کرده‌اند، پسته ما را در این استان‌ها می‌کارند و ما زعفران آن‌ها را کشت می‌کنیم. او گفت: تبادل تجربیات می‌تواند راه صدساله را برای ما کوتاه کند و این کار با دعوت از کشاورزان استان‌های مجاور انجام شود و مسئولان باید در این خصوص همت کنند. احمد محمدی یکی دیگر از کشاورزان زعفران کار گفت: متأسفانه امکان بسته‌بندی، برند سازی و فرآوری زعفران در استان کرمان وجود ندارد، با توجه به کیفیت محصول اگر برنامه‌ریزی مطلوبی از سوی مسئولان انجام شود به‌سادگی می‌توانیم زعفران را جایگزین محصولات دیگر کنیم.

حمایت و استقبال مسئولان از کشت زعفران

فرماندار زرند نیز در این زمینه گفت: توسعه کشت زعفران در شهرستان زرند موردحمایت و استقبال مسئولان قرار دارد و تسهیلات مطلوبی هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. علی صادق زاده بیان کرد: کشاورزان زرندی در حال حاضر کار برداشت محصول را شروع کرده‌اند و بسیاری از مزارع زیر کشت زعفران رفته است. او بیان کرد: ۳۴۰ هکتار از مزارع شهرستان سال گذشته زیر کشت زعفران بوده که در سال جاری ۴۰ هکتار دیگر به آن افزوده‌شده است. صادق زاده بیان کرد: اکثر افرادی که در سال‌های اخیر به شهرها مهاجرت کرده بودند در حال بازگشت به روستاها هستند و حتی شهرنشین‌ها هم در خصوص سرمایه‌گذاری برای تولید این محصول تمایل پیداکرده‌اند. او گفت: هرسال در شهرستان هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول تولید می‌شود و بازدهی خوبی در هکتار در شهرستان گزارش‌شده است به‌طوری‌که از هر هکتار حدود ۳ کیلو محصول برداشت می‌شود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد